Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach

Żywienie i suplementacja

Kawa


mgr inż. Karolina Kozela


Źródło: bikeboard.pl
bikeboard.pl


Kawa

« Początek | Strona 2 z 2

Kawa bezkofeinowa

To nic innego jak kawa poddana skomplikowanym procesom chemicznym w celu wyeliminowania kofeiny. Mimo wszystko zawiera około 0,2% kofeiny. Jest polecana osobom, które kochają smak kawy, a powinny unikać kofeiny. Każda kawa - także bezkofeinowa - silnie wzmaga wydzielanie żółci oraz kwasów żołądkowych i zdecydowanie nie służy wrzodowcom. Powinny jej unikać również osoby cierpiące na nadkwasotę. Kawa zbożowa - mój ulubiony napój, którego smak zbliżony jest do kawy. Zbożówka najczęściej składa się z prażonego żyta, cykorii i buraka cukrowego. Jest bardzo zdrowym i wartościowym napojem. Zawiera węglowodany, błonnik i sporo minerałów. Cykoria jest ponadto rewelacyjnym prebiotykiem, stanowi podłoże dla rozwoju pożytecznej flory bakteryjnej.

Rozpuszczalna czy parzona

Zdania są podzielone, więc pozwolę sobie przedstawić własną opinię. Kawa parzona po turecku (w szklance) wydaje się być najgorsza. Zawiera olejki eteryczne i substancje drażniące, a płyn jest raczej w postaci zawiesiny niż roztworu. Najlepsza według mnie to dobra kawa z porządnego ekspresu ciśnieniowego. Najlepiej z odmiany Arabica (łagodniejsza) drobno mielona tuż przed parzeniem. W tym procesie pozbywamy się olejków i substancji drażniących. Najpopularniejsza to kawa rozpuszczalna, którą pijemy na co dzień. To półśrodek, ale jak już go wybierać, to najlepiej kawy rozpuszczalne liofi lizowane. Nazwa pochodzi od procesu produkcji (lepszy, ale i droższy). Kawa występuje w postaci „pyłku”, a nie granulek - po zwykłym suszeniu. Taka kawa również pozbawiona jest negatywnych substancji, ale jak wiadomo, każdy produkt tego typu poddany procesom chemicznym przestaje być w pełni naturalny.

 

Przypisy
2. Obserwacje przeprowadzone w Stanford na grupie 77 mężczyzn w średnim wieku.
3. Wg publikacji “England Journal of Medicine”. Dwuletnie badanie przeprowadzono na grupie 45 589 mężczyzn w wieku pomiędzy 40 a 75 rokiem życia.
4. Wg informacji opublikowanych przez Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego.
5. Wg wyników badań opublikowanych w „Annals of Epidemiology”. Testy przeprowadzono na grupie 53 osób zmarłych na marskość wątroby.
6. Badanie przeprowadzone na grupie 8 tys. mężczyzn przez U.S. Department of Veterans Affairs w Honolulu.
7. Koppelstaeter, Florian et al, Infl uence of Caffeine Excess on Activation Patterns in Verbal Working Memory, raport zaprezentowany na konferencji Radiological Society of North America, listopad 2005.
8. Salazar-Martinez E, Willet WC, Ascherio A, Manson JE, Leitzmann MF, Stampfer MJ, Hu FB, Coffee consumption and risk for type 2 diabetes mellitus. “Ann. Intern. Med.” 2004, no. 140, pp. 1-8.
9. Wg badań przeprowadzonych na grupie 46 tysięcy mężczyzn w wieku od 40 do 75 lat i opublikowanych w „The Jurnal of American Medical Association”.
10. Inoue, Manami et al., Infl uence of Coffee Drinking on Subsequent Risk of Hepatocellular Carcinoma: A Prospective Study in Japan. “Journal of the National Cancer Institute”, Vol. 97(2005), no. 4, pp. 293- 300.
11. „Gazeta Lubelska”: Picie kawy zapobiega próchnicy, 2009, (15.07).
12. Wg duńskich badań przeprowadzonych w 2003 roku na grupie 18 478 kobiet.
13. Badania opublikowane w “Journal of the American Medical Association”.
14. Na podstawie danych zamieszczonych w wortalach poświęconych kawie: Herbaty i kawy świata i Caffe Prego!



O autorze :

mgr inż Karolina Kozela