Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach

Dieta w ciąży

Ile wody należy pić w ciąży?

dr Dariusz Szukała

Źródło: fitdietetyk.pl

Ile wody należy pić w ciąży?

Brak odpowiedniego nawodnienia organizmu może istotnie utrudniać przebieg rozmaitych procesów metabolicznych i fizjologicznych, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi ciąży.

Woda jest niezbędna do prawidłowego rozwoju i funkcji tkanek płodu, zwłaszcza komórek OUN (ośrodkowego układu nerwowego), szczególnie wrażliwych na jej niedobór. Dobra woda mineralna zawiera odpowiednią ilość cennych składników, takich jak magnez - który aktywnie uczestniczy w budowie kory mózgowej w okresie rozwoju płodu, wapń - będący podstawowym budulcem układu kostnego oraz jod - biorący udział w produkcji hormonów tarczycy, regulujących metabolizm, a przede wszystkim wzrost i dojrzewanie dziecka. Woda usuwając toksyny z organizmu, przyczynia się do redukcji uciążliwych dolegliwości towarzyszących ciąży, m.in. porannych nudności i wymiotów, zaparć, suchości skóry czy infekcji dolnego odcinka dróg moczowych. Zwłaszcza te ostatnie, w sytuacji niedoboru płynów i ograniczenia wydalanego moczu, mogą prowadzić do poważnych schorzeń takich jak:

• odmiedniczkowe zapalenie nerek
  • poród przedwczesny zagrażający
  • wewnątrzmaciczne zahamowanie wzrostu płodu
  • zapalenie błon płodowych
  • infekcja wewnątrzmaciczna płodu
  • niska masa urodzeniowa czy zakażenia połogowe.

Woda spożywana przez matkę wypłukuje także szkodliwe produkty przemiany materii płodu, pojawiające się w płynie owodniowym i jest też niezbędna do jego produkcji. Płyn ten wymienia się co ok. 3 godziny, warto więc stale uzupełniać organizm czystą wodą. Kobieta w ciąży powinna wypijać przynajmniej ok. 10 szklanek wody dziennie. Jeżeli smak wody nie odpowiada, może go zmienić dodając plasterek cytryny, łyżeczkę miodu czy świeże liście mięty.

O autorze :

dr Dariusz Szukała