Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach

Ciekawostki

Trening a poziom glukozy


dr Dariusz Szukała


Źródło: fitdietetyk.pl



Wysiłek fizyczny powoduje nie tylko uszczuplenie rezerw energetycznych tkanki tłuszczowej, ale także wpływa korzystnie na metabolizm glukozy i stężenie insuliny we krwi

Już podczas pierwszych kilku minut pracy mięśniowej poziom insuliny obniża się co powodowane jest głównie aktywacją układu współczulnego i wzrostem wydzielania amin katecholowych. Pewną rolę w obniżaniu stężenia tego hormonu we krwi może także odgrywać jego zwiększone wychwytywanie i rozkład w mięśniach szkieletowych. Zmniejszone stężenie insuliny we krwi ogranicza zużycie glukozy przez niektóre tkanki (tkankę tłuszczową) i mięśnie pozostające w spoczynku, co umożliwia efektywniejsze wykorzystanie tego substratu na potrzeby mózgu i mięśni pracujących.

Istotne zmiany w gospodarce węglowodanowej zachodzą również po wysiłku fizycznym. Po zakończonej pracy mięśniowej transport glukozy do komórek nasilany jest przez czynniki miejscowe, które mają możliwość działania w obecności tylko niewielkiej ilości insuliny. Jednocześnie wzrasta wrażliwość receptorów insulinowych oraz zwiększa się aktywność enzymów glikogenolitycznych. Cały ten pozytywny efekt wysiłku fizycznego utrzymuje się do 48h po jego zakończeniu, dlatego zachowanie korzyści płynących z aktywności ruchowej wymaga stałego jej kontynuowania z częstotliwością nie mniejszą niż 2-3- razy w tygodniu. Systematyczna aktywność ruchowa może więc w skuteczny sposób zapobiegać pojawianiu się zaburzeń w gospodarce węglowodanowo-lipidowej oraz licznym jednostkom chorobowym.