Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach

Preparaty o działaniu antyoksydacyjnym

Witamina C


dr Dariusz Szukała


Źródło: fitdietetyk.pl


Witamina C


Obok witaminy E, zaliczana jest do kluczowych antyoksydantów chroniących ustrój przed szkodliwymi następstwami działania reaktywnych form tlenu.

W ostatnich latach pojawiło się wiele doniesień na temat roli witaminy C w profilaktyce chorób układu krążenia i nowotworów, wspomaganiu systemu odpornościowego, w leczeniu zaćmy, bezpłodności czy chronicznych schorzeń układu oddechowego. W większości przypadków związane jest to przede wszystkim z rolą antyoksydacyjną witaminy C.

Zapewnienie odpowiedniej podaży witaminy C jest szczególnie ważne w przypadku intensywnie trenujących sportowców. Kwas askorbinowy aktywnie wspomaga obciążony organizm w procesie neutralizacji wolnych rodników, hamuje uszkodzenia lipidów błon komórkowych, utlenianie hemoglobiny, bierze udział w detoksykacji substancji zanieczyszczających powietrze, neutralizuje niebezpieczne cząstki chemiczne wzbudzane przez system odpornościowy. Pomimo że zalecenia odnośnie dawek witaminy C u sportowców są dość rozbieżne, nie ma wątpliwości, że podaż tego składnika przy dużym obciążeniu fizycznym powinna być zwiększona. Jak podają źródła, zalecana podaż tej witaminy u sportowców powinna wahać się na poziomie 300-500mg.



Genisteina Genisteina To jeden z najlepiej poznanych i intensywnie badanych flawonoidów sojowych, ...