Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach

Rola i znaczenie suplementacji

Czy suplementacja jest konieczna?


dr Dariusz Szukała


Źródło: fitdietetyk.pl


Czy suplementacja jest konieczna?


Okres intensywnych zajęć treningowych zwiększa wyraźnie zapotrzebowanie organizmu na energię oraz różnego rodzaju substancje odżywcze.

Aby zapewnić pokrycie poniesionych strat za pomocą zwykłej diety, osoba intensywnie trenująca musiałaby spożywać częste i obfite posiłki, co w efekcie rzutowało by na znaczne obciążenie przewodu pokarmowego i uniemożliwiało podejmowanie efektywnych zajęć treningowych. Należy mieć na uwadze, że w wielu przypadkach dieta nie tylko musi pokryć bieżące starty, ale także dostarczyć ponadnormatywne porcje energii i składników odżywczych w celu osiągnięcia zamierzonego efektu (np. w programach wzrostu siły masy mięśniowej). Z tego powodu, w warunkach zwiększonych obciążeń treningowych zaleca się stosowanie specjalnych odżywek i suplementów, które w formie niewielkich, ale silnie skoncentrowanych przekąsek pozwalają dostarczyć najważniejsze składniki pokarmowe niezbędne dla pokrycia zwiększonego zapotrzebowania energetyczno-odżywczego. Środki te umożliwiają nie tylko ogólne dożywienie organizmu, ale także szybką i skuteczną odnowę powysiłkową.

Wszelkiego rodzaju odżywki i suplementy, w przeciwieństwie do normalnego pożywienia, są bardzo szybko trawione i wchłaniane w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu w krótkim czasie regenerują organizm i przywracają w nim fizjologiczną równowagę. Tymczasem im krócej przebiega proces odnowy powysiłkowej, tym organizm szybciej osiąga zdolność do pracy mięśniowej, a także praca ta charakteryzuje się większą wydajnością. Wiele z dostępnych suplementów diety nie tylko pełni bezpośrednie funkcje odżywcze czy energetyczne, ale także reguluje procesy wytwarzania energii, wspomaga różne funkcje fizjologiczne i metaboliczne, wpływa na prawidłową pracę systemu nerwowego. Wielokierunkowy wpływ suplementacji może więc zapewnić optymalną sprawność fizyczną i przyczyniać się do poprawy osiągnięć treningowych.

Należy jednocześnie pamiętać, że niedożywienie organizmu przy dużej intensywności wysiłkowej prowadzi do różnego rodzaju przeciążeń, spadku ogólnej dyspozycji psychofizycznej, oraz zwiększonej podatności na choroby. Zmuszanie więc organizmu do maksymalnych wysiłków, bez stosowania ochrony żywieniowej z uwzględnieniem odpowiednich preparatów wspomagających należy uznać za istotny błąd, którego konsekwencje mogą odbić się nie tylko na wynikach sportowych, ale także stanie zdrowia.