Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach

Trening zdrowotny

Warto się ruszać


dr Dariusz Szukała


Źródło: fitdietetyk.pl


Warto się ruszać


Aktywność fizyczna jest jednym z najważniejszych elementów prozdrowotnego stylu życia. Już od ponad pół wieku lekarze sportowi, fizjolodzy i kardiolodzy próbują uświadamiać nam jak wielką rolę odgrywa profilaktyka ruchowa w umacnianiu zdrowia, kondycji psychicznej, kształtowaniu sprawności i wydolności oraz zapobieganiu wielu chorobom metabolicznym.

Niestety, dynamiczny rozwój cywilizacji silnie przeobraził zewnętrzne warunki naszego życia sprzyjając eliminacji pracy fizycznej i ogólnej bezczynności ruchowej. W krajach rozwiniętych coraz trudniej znaleźć ludzi wykonujących bardziej intensywną pracę mięśniową. Zmienił się ponadto styl spędzania wolnego czasu, który niestety coraz mniej sprzyja uprawianiu sportu i fizycznej rekreacji. Według badań szacuje się, że zaledwie 30% dzieci i młodzieży, oraz 10% dorosłych uprawia wysiłek fizyczny odpowiadający podstawowym potrzebom fizjologicznym organizmu. Obecnie nasz kraj zaliczany jest do najmniej ruchliwych społeczeństw w Europie. Na przykład modny na zachodzie jogging (czyli codzienny, umiarkowany bieg w terenie), w Polsce uprawia: 1-4% 25 -latków, 0,6-3,8% 35-latków oraz  0,5 -2% 50-latków. Krzywa zainteresowania aktywnością fizyczną wyraźnie maleje wraz z wiekiem, co w efekcie prowadzi do hipokinezji - czyli braku zaspokajania fizjologicznych potrzeb ruchowych człowieka, z wszystkim zdrowotnymi skutkami tego zjawiska.

Pod ogólnym pojęciem aktywności fizycznej należy rozumieć różne formy ruchu:

  • wysiłki zorganizowane (sportowe zajęcia grupowe, wycieczki turystyczne, lekcje wychowania fizycznego)
  • wysiłki spontaniczne (najczęściej nieregularne, związane z chwilową zabawą czy rozrywką)
  • wysiłki związane z pracą zawodową i hobbystyczną (praca na działce, czynności domowe i zawodowe).

Niewątpliwie największe znaczenie dla promocji zdrowia mają zajęcia sportowe zorganizowane, gdyż nie tylko cechują się najwyższą skutecznością w zakresie poprawy zdrowia fizycznego, ale także oddziałują na płaszczyznę psychiczną (odczuwanie przyjemności z ruchu, kształtowanie samodyscypliny, czerpanie radości z pracy twórczej nad własnym ciałem i umysłem) oraz społeczną (przeciwdziałanie nudzie, umacnianie więzów rodzinnych i koleżeńskich).



Jazda na rowerze Jazda na rowerze Treningi rowerowe, ze względu na mniejszą intensywność stwarzają możliwość ...
Trening szybkościowy Trening szybkościowy Trening szybkościowy to rodzaj wysiłku mający na celu kształtowanie czasu r...