Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach

Kwasy Omega 3

Ocena:

0


Witam Państwa .Mam kilka pytań dotyczących kwasów omega 3 .Wiem , że ten temat był już poruszany na forum .Chodzi o dawkowanie a dokładnie ile powinno sie spożywać samych EPA i DHA na dobe ,bo jak wiadomo w jednej kapsułce jest (średnio)1000mg oleju z witaminami A,D,E .Następna sprawa to suplementacja tymi kapsułkami .Jak wiadomo kwasy omega 3 są bardzo ważne dla nas ,ale przecież nie mozna suplementować ich przez okrągły rok ,bo organizm sie przyzwyczai i nie suplementacja nie bedzie skuteczna.Jak rozwiązać ten problem ?Czy stosować np w okresie zimowym suplementacje (od listopada do marca) a pózniej odstawić i spożywać wiecej ryb ?.Słyszałem ,że powinno sie spożywać ok 3 g omega 3 na dobe ,jednak nie wiem ile powinno być samych EPA i DHA .Dziekuje bardzo i prosze o odpowiedz .Pozdrawiam serdecznie


1 odpowiedź

Ocena:

0


odpowiedź eksperta

Tak naprawdę nie ma jednoznacznie ustalonego zapotrzebowania na kwasy omega-3, zarówno dla człowieka zdrowego jak i chorego. Jak się powszechnie uważa zapotrzebowanie na ten składnik powinno być uzależnione od ogólnej ilości tłuszczu w diecie oraz od zawartości w niej kwasów tłuszczowych z rodziny omega-6. Znaczenie ma także sam rodzaj rodzaj kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 jaki spożywamy. Jak wiadomo, kwas EPA (zawarty w rybach) ma znacznie bardziej efektywne działanie niż kwas alfa-linolenowy (np. z oleju lnianego). Można powiedzieć, że kwas alfa-linolenowy ma ok. 10% skuteczności w porównaniu z EPA. Według obecnie panujących zaleceń mniej więcej na 6g spożytych kwasów z rodziny omega-6 powinno przypadać około 1,5g kwasów z rodziny omega-3. Z uwagi na dość dużą konsumpcję w naszym kraju olejów roślinnych oraz małą - ryb i owoców morza, proporcje te często bywają zaburzone na rzecz zbyt wysokiego spożycia kwasów omega-6.

W przypadku kwasów EPA i DHA - to właśnie one powinny stanowić główne źródło pożądanych kwasów omega-3. Jeżeli dawkujemy je w formie suplementów, dzienna optymalna dawka waha się na poziomie 1-2g/dobę. Kwasy omega-3 są ważnym składnikiem żywieniowym i należy je traktować tak samo jak witaminę C, magnez czy inne. To oznacza że powinny być przez nas spożywane cały czas, bez względu czy jest wiosna, lato czy zima. Nie oznacza to jednak, że muszą być dawkowane w formie suplementów, tak samo jak nie musimy przyjmować w formie tabletek innych składników. To, czy suplementacja kwasami omega-3 jest w danym momencie uzasadniona nie zależy od pory roku, tylko od tego co jemy w diecie. Jeżeli nie jadamy w ogóle ryb czy owoców morza, suplementy omega-3 mogą być stosowane cały czas. Jeżeli nasza dieta jest np. różna, czyli raz jemy bardziej systematycznie ryby a raz nie, możemy przeprowadzać suplementacje okresowo. Ponadto, nawet jeżeli podjęliśmy się np. 2-miesięcznej suplementacji, a w danym dniu nasza dieta była bogata w ryby, to w tym dniu nie musimy spożywać suplementu. Suplementacja powinna być zawsze uwarunkowana składem diety.



QbaUK

No tak, ale na jednych stronach piszą,że można spożywać te kwasy na okrągło,w innych,że organizm się przyzwyczaja więc nalezy stosowac periodycznie, i poza tym,że wzmiankuje się o pozytywnym dzialaniu na astmę-po proszę o więcej info na ten temat,pozdrawiam


nazdrowie

Nie znalazłam nic na temat konkretnych dawek kwasów, ale wiem, że trzeba zwracać uwagę także na proporcje omega-3, do omega-6. Tu możesz doczytać więcej: http://www.nazdrowiesposob.com/kwasy-omega-3/. Ja nie stosuję suplementów, ale staram się, żebym moja codzienna dieta była bogata w NNKT, głównie w trosce o stan mojej skóry i muszę przyznać, że efekty są całkiem dobre. Pozdrawiam :)


Wiadomo, że tzw. złota proporcja między kwasami omega-3 i omega-6 powinna wynosić idealnie 1:3 lub 1:4. I tego na pewno trzeba się trzymać.
Jednak trudno bardzo tak zbilansować dietę, dlatego ogólnie zaleca się (przynajmniej kardiolodzy, z którymi mam do czynienia) dawkę około 2 gram dziennie. Jest to bezpieczna ilość, która na pewno nikomu nie zaszkodzi, a ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu.

Nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że estry kwasów omega3, ALA, są mniej skuteczne. Właśnie kardiolodzy zalecają właśnie taką suplementację, bo stanowi to taki bezpieczny depozyt w naszym organizmie, który w miarę potrzeb może być przekształcany w bardziej aktywne formy takie jak EPA czy DHA.

Ja osobiście działanie kwasów omega-3 zaobserwowałam na sobie dopiero gdy zaczęłam stosować właśnie estry w takiej dawce jak 2 gramy. Osobiście stosuję je ze względu na podwyższony cholesterol. Biorę ten preparat: http://flcpharma.pl/index.php/pl/omegaregen-cardio
Po trzech miesiącach stosowania wyniki zaczynają się polepszać.

odpowiedz w tym wątku