Zanim zaczniesz ćwiczyć

Osoby dorosłe, podejmujące aktywność fizyczną po wielu latach bezczynności ruchowej muszą pamiętać, że trening sportowy oprócz dostarczania wielu korzyści w postaci poprawy stanu zdrowia, jest także dla organizmu silnym bodźcem stresogennym, mogącym wyzwalać lub przyspieszać wiele niekorzystnych zmian w organizmie.

Zanim zaczniesz ćwiczyć

Aby systematyczna aktywność fizyczna mogła przyjąć tylko i wyłącznie wymiar treningu prozdrowotnego, istotne jest wykonanie kwalifikacyjnych badań lekarskich, a następnie okresowe ich monitorowanie.
Przed przystąpieniem do zaplanowanego programu ćwiczeń należy skorzystać z wizyty lekarskiej (najlepiej w poradni sportowo-lekarskiej), gdzie oprócz podstawowego wywiadu, często przeprowadza się wybrane badania internistyczne z uwzględnieniem elementów badań ortopedycznych, laryngologicznych, okulistycznych oraz innych. Wizyta najczęściej uzupełniona jest pomiarami antropometrycznymi, wybranym testem wysiłkowym oraz odpowiednimi badaniami laboratoryjnymi. Analiza wyników pozwala określić zdolność do uprawiania zajęć sportowych, a także stwierdzić czy wybrana forma wysiłku nie stwarza ryzyka dla zdrowia.

Lista niektórych dolegliwości chorobowych ograniczających udział w zajęciach ruchowych

Częściowe przeciwwskazania do wysiłku

• Niewydolność serca, zaburzenia rytmu pracy serca, obecność rozrusznika, migotanie przedsionków
  • Nadciśnienie tętnicze