Trening w chorobach serca i układzie krążenia

Jedną z głównych przyczyn rozwoju epidemii chorób układu krążenia jest niehigieniczny, pozbawiony ruchu tryb życia. Jak sugeruje wiele danych, osoby o małej aktywności fizycznej częściej chorują na chorobę wieńcową i zawał serca.

Trening w chorobach serca i układzie krążenia

Tymczasem codzienna porcja ruchu, wywiera na organizm niezwykle korzystny wpływ, szczególnie w kontekście funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. W treningu kardiologicznym szczególnie zaleca się ćwiczenia o charakterze wytrzymałościowym (marsze, truchty, jazda na rowerze, pływanie). Po wpływem tego typu ćwiczeń, serce staje się większe, silniejsze i wydolniejsze, pompuje znacznie większą ilość krwi na każde uderzenie, w efekcie czego mięsień sercowy pracuje znacznie oszczędniej. W wyniku systematycznych treningów fizycznych podwojeniu, a nawet potrojeniu ulega sieć naczyń krwionośnych, powiększa się ich przekrój oraz nasila przepływ krwi. Krew staje się rzadsza, zawiera więcej czerwonych krwinek, co kolei powoduje lepszy i efektywniejszy transport tlenu. Ćwiczenia wpływają znacząco na normalizację lekko podwyższonego, lub zbyt niskiego ciśnienia krwi, spada zawartość tłuszczu we krwi, zwiększa się ilość „dobrego” cholesterolu , podczas gdy spada ilość „złego” (cholesterol LDL). Do pozytywnych aspektów wysiłku fizycznego należy zaliczyć także zmniejszenie poziomu cukru we  krwi, spadek ciśnienia tętniczego, zwiększenie wrażliwości na insulinę oraz obniżenie napięć psychicznych związanych ze stresem. Troska o serce nie powinna więc polegać na przesadnym jego oszczędzaniu i unikaniu wysiłku, lecz przeciwnie na poddawaniu go systematycznym obciążeniom. Jak się okazuje, jedyną metodą podnosząca sprawność mięśnia sercowego jest ruch i zmuszanie go  do coraz intensywniejszej pracy.

Zasady treningu profilaktycznego

• Trening powinien odbywać się min. 3-4 razy w tygodniu, najlepiej codziennie
  • Pierwsze klika treningów należy przeznaczyć na 30-40 minutowe marsze
  • Po wstępnym przygotowaniu, treningi o średniej intensywności (marsze) można przeplatać wysiłkami bardziej intensywnymi (trucht)
  • W miarę stopnia wytrenowania można rozpocząć systematyczne biegi (początkowo mogą być przeplatane szybkim marszem)
  • Zakres intensywności wysiłku należy zwiększać stopniowo
  • Treningi najlepiej przeprowadzać w terenie zróżnicowanym
  • Treningi biegowe należy poprzedzić ogólną rozgrzewką
  • Należy trenować bez względu na pogodę
  • W okresie jesienno-zimowym podstawową formą ruchu powinny być wysiłki dłuższe i mniej intensywne
  • Trening powinien odbywać się nie wcześniej jak dwie godziny po jedzeniu
  • Kolejny posiłek powinien być ok. 45-60 minut po zakończeniu wysiłku
  • W przypadku osób starszych oraz chorych, stosowanie uzupełniających form aktywności fizycznej takich jak ćwiczenia siłowe, sprinty, skoki, itp., powinny być konsultowane z lekarzem prowadzącym.

U większości osób nie ma konieczności przeprowadzania badań lekarskich przed podjęciem systematycznych zajęć ruchowych. Jeżeli jednak występuje nadciśnienie, zaawansowana choroba serca lub inne przeciwwskazania do nadmiernego wysiłku, przed podjęciem ćwiczeń fizycznych najlepiej zasięgnąć opinii lekarza.